Arequipa, Colca Canyon trek, Puno & Copacabana (5-14/12)

14 december 2018 - Copacabana, Bolivia

Met mijn eerste nachtbus hier in Peru ben ik aangekomen in Arequipa. Arequipa is de 2e grootste stad van Peru en ligt op 2300 meter hoogte. Hier verbleef ik 3 nachtjes. De nachtbus hier naar toe duurde overigens 13 uur, en ik heb denk ik maar een paar uurtjes geslapen. Niks aan te doen zullen we maar zeggen, wel weer een nachtje hostel uitgespaard zo, al hoef je dat voor het geld niet te doen hier 🙄.

Mijn eerste dagje in Arequipa ben ik meegeweest met een walking tour🚶🏼‍♀️ door de stad, toch leuk als een gids dan dingen kan vertellen die je zelf nog niet weet. Verder genoten van t zonnetje want dit is een van de laatste steden dat ik echt top weer heb 😬.

De dag daarna heb ik in de ochtend het Santa Catalina klooster bezocht, een enorm klooster van bijna 20.000 m2 groot. Maar echt mooi om te zien, vooral alle mooie kleuren. Smiddags ben ik op aanraden van een ander meisje naar de markt geweest. Ook tof om te zien, ik had al meerdere markten gezien in deze omstandigen. Maar elke keer verbaas ik mezelf er weer over hoe smerig het toch is als je al die vis 🐟(niet gekoeld, dus je ruikt m al bij binnenkomst )& andere dode dieren daar ziet liggen. Savonds heb ik onverwachts met 5 andere meiden gegeten bij een heerlijk pasta tentje. Een van die meiden Charlotte had ik vlak voor ik weg ging in Huacachina nog leren kennen en we kwamen elkaar toevallig weer tegen in het hostel haha.

Verder merkte ik vandaag dat ik toch ook een beetje aan de hoogte moet wennen. Kortademing terwijl ik al ruim 2 maanden een aardige conditie heb opgebouwd. Daarom is het goed dat ik even 3 nachtjes kan wennen aan de hoogte en daarna door naar de volgende hogere gelegen plaats.

Toen was het zover om 02:30 uur ging mijn wekker want ik werd om 03:00 uur al opgehaald voor mijn 3-daagse trekking door de Colca Canyon⛰. Bizar eigenlijk dat ik letterlijk midden in de nacht er uit ga om vervolgens mezelf 3 dagen totaal uit te putten😬. Na eerst 3 uur gereden te hebben kregen we eerst een ontbijtje ik moet zeggen dat toen de zenuwen wel een beetje toenamen want toen ik een beetje met mijn groepje aan t kletsen was (we waren overigen met 10 personen, klein en gezellig clubje) kwam ik er achter dat ik wel de enige beginner was, ahum 😳. Maar ja, ik dacht eens moet de eerste keer zijn en nu is de eerste keer voor mij.

We begonnen op 3300 meter (1000 meter hoger dus dan Arequipa) de eerste dag hebben we alleen naar beneden gelopen zo ongeveer 9 km. Na een uurtje ongeveer kreeg ik al last van m’n knieen omdat ze natuurlijk niet gewend zijn om uren naar beneden te lopen, maar volgens de gids was dat normaal. Rond een uurtje of 1 kwamen we aan bij onze slaapplek waar we ook lunch en diner hebben gehad. Smiddags hebben we nog een kaart spelletje gedaan en ik ben rond 9 uur naar bed gegaan.

Volgende dag stond er ongeveer 6 km op de planning, waarvan een gedeelte naar beneden lopen en weer omhoog ook. Ik voelde mijn benen zeker al van de vorige dag dus ik wist dat de 2e dag zeker zwaarder zou worden. Het gedeelte dat ik omhoog moest lopen ging ik echt kapot, in de brandende zon, met nog een rugzak van een paar kilo op mn rug, steil de berg op😩. Ook weer kwamen we rond de middag weer aan bij onze 2e slaapplek. Deze keer was het meer een hostel zelfs met een zwembad, de 1e nacht was nog meer basic. In de middag hebben we welverdiend genoten van het zwembad (wat direct ook de douche was😉). Ik ben direct na het eten om 20:00 uur naar bed gegaan omdat we de volgende dag al om 04:30 uur het wekkertje weer ging. Overigens was het zowel de 1e als 2e dag over de 30 graden en liepen we constant vol in de zon, om het net nog even iets zwaarder te maken 🙄.

De laatste dag van de trekking werd ik wakker, ik dacht dat ik al niet eens meer op kon staan, zo vreselijk veel spierpijn had ik van de afgelopen 2 dagen. Het leukste komt nog😅: dag 3 was de zwaarste loop van alle dagen. Namelijk 6 km alleen maar omhoog de berg op😳. Ik voelde me echt een vrouw van 80 jaar, omdat je conditie door de hoogte (vandaag stegen we dus weer 1200 meter) totaal verdwijnt. Dus stapje voor stapje de berg verder op. En man wat was ik blij dat ik de top had gehaald, wat een goed gevoel zeg. Na 3 dagen in totaal ongeveer 24 km gelopen te hebben kan ik ook nu eindelijk zeggen dat ik een trekking heb gedaan en nog wel een hele mooie ook! Ik was echt trots op mezelf. De Colca Canyon is 2 x zo diep als de Grand Canyon.

Overigens heb ik nog nooit zo veel water💦gedronken als deze 3 dagen: ik denk wel 12 liter in 3 dagen tijd (en dat was eigenlijk nog te weinig volgens de gids). Water drinken helpt erg tegen hoogteziekte, gelukkig hielp dat bij mij ook. Al had ik de 2e dag wel een beetje last van hoofdpijn maar dat kon ook door de zon komen.

Savonds de 3e dag van de trekking kwamen we weer terug in Arequipa, hier heb ik toen nog 1 nachtje geslapen. De volgende ochtend ging ik weer vroeg door met de bus richting Puno, hier kwam ik aan het einde van de middag aan. Puno is maar een klein plaatsje, hier ben ik meer als tussenstop. De volgende ochtend ging ik namelijk weer met de bus mee naar Copacabana. En direct ook de grens over, want Copacabana ligt in Bolivia 🇧🇴!

Ik had best wel veel tijd in Peru dus ik had besloten om nog 6 dagen in totaal naar Bolivia te gaan, 3 daarvan in Copacabana wat ligt aan het bekende Lake Titicaca en de andere 3 dagen naar La Paz (een van de grootste steden in Bolivia).  Het titicacameer is trouwens het grootste meer van Zuid Amerika en het hoogste bevaarbare meer ter wereld. Het ligt op 3800 meter hoogte netzoals de stad Copacabana. Copacabana is een leuk plaatsje en toch bijzonder om het bekende meer te zien.

De afgelopen 4 nachten had ik een kamer voor mezelf geboekt (wat heerlijk was en echt even wennen weer na al die dorms), ik vond dat ik dit wel verdiend had na die trekking haha. Overigens heb ik ook best een beetje last van hoogteziekte (verkouden, hoofdpijn, slecht slapen, moe, geen honger). Zowel Puno, Copacabana als La Paz liggen op 3800 meter hoogte📍. Dat word dus nog even doorbijten deze aankomende dagen, Cusco mijn laatste plaats in Peru weer ligt weer iets lager gelukkig (3300 meter).

In Copacabana heb ik vooral van het weer genoten, gewandeld en heerlijk gegeten ook weer. Ik moet zeggen dat ze zowel in Peru als Bolivia echt een heerlijke keuken hebben. Vaak kies ik een van de restaurants die in de top 10 staan op tripadvisor, en dat gaat tot nu toe perfect haha😋.

Mijn laatste dag in Copacabana is vandaag, ik pak zo de bus richting La Paz (ook Bolivia). Dan gaan we weer eens kijken wat er in La Paz te doen is ☺️.

P.s. foto’s volgen nog wifi hier kan ze niet uploaden..

1. Ina:
    14 december 2018
    Lieve schat wat vervelend dat je last hebt van dat hoogt verschil. Toch heel knap dat je nog zoveel hebt gelopen en geklommen in die hitte. Hopelijk voel je je in La Paz weer wat beter😘 veel plezier schat, Hou van jou en ben erg trots op je❤️Liefs van Mams❤️
  2. Roosje:
    14 december 2018
    Echt knap lou. Ik was al afgehaakt na een halfuur door de bergen denk ik hahah. Muy bueno
  3. Pauline:
    15 december 2018
    Lieve Louise, wat ontzettend knap wat jij heb gedaan....super hoor dat je door gegaan bent al was het erg zwaar.
    Nou geniet weer verder in Bolivia...leuk om zo op afstand met je mee te reizen.

Liefs Richard en Pauline
  4. Kelly:
    ♡♡♡♡♡
  5. Anita:
    Hey louise,

Kanjer...je mag trots op jezelf zijn...en ik ben t ook op jou👍
    Wat zie je toch veel zeg...en mooi om je zo te volgen....
    Liefs nietje😘
  6. Dik en Anja:
    17 december 2018
    Wauw... je hebt het maar gedaan zeg!!!☀️☀️☀️ En dan ook nog in die hitte. Knap zeg. Nu even weer bijtanken. Liefs uit Dussen
  7. Opa en opa treffers:
    19 december 2018
    Wat durf jij toch zo hoog te klimmen en het was nog warm ook Geniet er maar van het gaat al korten hoor Het is bij a weer Kerst en al 3 maanden op Wereld reis Ik zal blij zijn als je weer veilig thuis bent Hartelijke Groeten en kusjes van Opa en Je Oma
  8. Roelof:
    19 december 2018
    Hola Louise, wat gaaf zeg die trekking die je gedaan hebt echt tof om te lezen ookal was het best afzien dus. Goed dat je alvast op hoogte stage bent gegaan voor de miniski al zul je daar wellicht iets minder water drinken 😂. Veel plezier nog in Bolivia!
  9. Nico:
    21 december 2018
    Hi Louise. Really enjoy your travel stories. Sounds like you're having a great trip. Have a merry christmas! One you'll remember forever. And a happy new year. Take care! Greetings Nico and Teresa