Bocas del Toro, Isla Solarte, Isla Bastimentos, Puerto Viejo & San Jose (5-14/2)

14 februari 2019 - San José, Costa Rica

Rond de middag kwam ik aan in Bocas Town. Misschien even handig om uit te leggen: Bocas del Toro staat voor een groep van verschillende eilanden. Het hoofdeiland heet Isla Colon oftewel Bocas Town, hier heb ik mijn eerste nachtje geslapen. De weg er naar toe met de boot🚤 dus had ik ook heelhuids weer overleefd.

Toen ik eenmaal in Bocas was appte Yasmin (Engelse) mij, Yasmin had ik ongeveer een weekje geleden in Cartagena ontmoet toen ik ook Charlotte weer zag. We hadden nummers uitgewisseld omdat we allebei deze kant op zouden gaan. En toen appte ze mij opeens om af te spreken, super leuk! Die middag rond half 6 hadden we afgesproken om ergens lekker iets te gaan drinken en daarna een hapje eten☺️. Super gezellig was het, toch altijd grappig om dus iemand weer voor de 2e keer te zien. En ook wel leuk weer want de laatste dagen dat ik in de Jungle zat waren er niet echt mensen waar ik mezelf in wilde mengen😅.

Volgende ochtend ging ik weer met de boot op weg naar het volgende eilandje: Isla Solarte. Hier sliep ik 2 nachtjes in het Bambuda Lodge hostel. Super mooi hostel, ook aan de prijzige kant voor een hostel maar oké. Het was het zeker waard! Op Isla Solarte is om precies te zijn niks te doen haha, en laat ik dat nou net niet erg vinden😋. De bedoeling was ook om deze week (ja, deze blog bestaat bijna alleen maar weer uit lekker niks doen & genieten van het heerlijke weer😳💁🏼‍♀️) niet veel te doen. Mijn eerste avondje hier heb ik savonds met een Chileense, en 2 Australiërs gegeten, ook in het hostel want dat is het enige waar je hier kunt eten. Of je moet aan de palmbomen beginnen, maar dat lijkt me niet zo😜.

En alweer op t laatste eilandje hier in Bocas namelijk, Bastimentos. Ook hier verbleef ik 2 nachtjes geslapen. Dit hostel lag aan t strand, toch net weer even anders dan het vorige hostel. Tijdens het diner in t hostel stonden er ineens allemaal mensen op om naar een hoek te lopen.. ik dacht wat is daar aan de hand. Dus ik kijk naar links, zie ik daar ineens een luiaard (overigens de 3e keer dat ik deze in het wild zie😬) die zijn weg door het restaurant maakt. Deze was echt groot ik denk wel als hij zich uitstrekte langer dan 1 meter en hij was zo dichtbij dat ik hem zou kunnen aanraken! Ook bijzonder om dit dier te zien bewegen, dat was wel voor het eerst want de naam zegt het al: meestal zitten ze stil omdat ze lui zijn hahaha.

Op Bastimentos waren de douches ook warm, dat is altijd maar een verassing of je nu een warme of een koude douche hebt🙏🏻. Dus dat was wel lekker, hier heb ik verder weer van t zonnetje genoten heerlijk. Overigens was ik niet alleen in douche... Je douched daar half buiten ook in de jungle dus af en toe lagen er eat blaadjes of takjes in de douche🌿🍂. Echter vond ik 1 takje wel erg bijzonder tegen de douche aan zitten, ik met mn shampoo fles tegen het takje aan. En ja hoor het takje kon lopen hahaha. Schrok wel even😅. Maar niks aan t handje.

In het hostel op Bastimentos was het personeel niet heel vriendelijk vond ik, terwijl ze dat in Bambuda Lodge waar hier ik hiervoor 2 nachten verbleef super vriendelijk waren. Ik bedoel ik betaal toch meer dan € 20 per nacht (best duur voor een dorm in Peru is dit bijvoorbeeld €8 of €9) exclusief eten in een dorm van 8 personen dan verwacht je toch enigzins dat er een lachje af kan maar niet dus 🙄. Misschien ben ik ook wel gewoon verwend, ik ben natuurlijk al wel 4,5 maand aan het reizen. Al heb ik geslapen in de meest shittie hostels, maar als het personeel vriendelijk is doet toch echt een hoop vind ik.

Mijn enerlaatste keer in een bootje was aangebroken haha, dit maal terug richting het vaste land van Panama. Om daar weer in de bus te springen de grens over naar Costa Rica, Puerto Viejo mijn enerlaatste land😩. Toch bijzonder hoe dat hier gaat, lopend over de grens precies hetzelfde als toen bij Peru & Bolivia.

Toen was ik in Costa Rica! Eigenlijk ben ik hier maar in 2 plaatsen dus best voor een korte periode, maar toch leuk om even mee te pikken nu ik toch in de buurt ben 😜. In Puerto Viejo bleef ik 4 nachtjes slapen in totaal. Die avond ontmoette ik een Canadese meid toen ik op een bankje zat en naar de zonsondergang aan t kijken was. Na ff gekletst te hebben gingen we samen eten savonds. Zo bizar hoe dat gaat, je kent iemand misschien 10 minuten en dan ga je er gewoon mee uit eten haha. Dat zou ik Nederland nooit gebeuren.

In Puerto Viejo had ik een fietsje gehuurd en heb ik denk ik wel meer dan 25 km gefietst 🚲! Lekker actief bezig dus, haha dat mocht ook wel weer eens. En de natuur is hier zo mooi en de wegen vlak (ook niet onbelangrijk met 30 graden). De bananen 🍌 groeien hier gewoon langs de weg, zo bijzonder om te zien.

Mijn laatste echte hike zit er op! Ik was met de bus naar Cahuita National Park gegaan, ongveer 20 minuutjes vanaf Puerto Viejo. Hier heb je een trail van ongeveer 10 kilometer door de jungle en langs het strand. Erg mooi park ik had apen, bijzondere krabben, prachtige vogels, vieze spinnen en zelfs een wasbeer gezien! Die wasbeer was zo snel dat ik er helaas geen foto van heb maar toch wel gezien 😊.

Ik nam t lokale busje naar San Jose al vroeg in de ochtend, want zoals inmiddels bij mij bekend, ze zeggen dat je er 5 uur over doet maar dat zijn er dan in werkelijkheid 8.. Maar prima als je je daarop instelt. In had voor de laatste een keer een kamer voor mij alleen geboekt voor 1 nachtje in San Jose, ik vond dat ik dat wel verdiend had. Ook vlak bij het vliegveld omdat ik de volgende ochtend al weer daar moest zijn. Van meerdere mensen had ik gehoord dan San Jose toch niet heel bijzonder is, dus prima zo. Overigens wel weer lekker afgezet door een taxi chauffeur hier in San Jose, daar ben ik wel een beetje klaar mee met die afzetterij in de taxi’s altijd. Hij reedt met de meter aan en ik zag dat hij gewoon zelf steeds op het knopje drukje om het bedrag te verhogen, ja frits ik ben nie gek 🙄. Maar goed mijn spaans is ook niet zo best dat ik daar iets van kon zeggen. Een ding is zeker, in Miami gebruik ik lekker de uber zodat ik niet meer wordt afgezet 😁.  Natuurlijk spreken ook geen spaans in Miami, dus bring it on taxi chaufs 🚕.

Als deze (enerlaatste) blog online komt is het gewoon nog maar 1 weekje voordat ik weer in het vliegtuig richting huis stap😱.... Overigens weinig fotos weer, omdat ik weer 75% van deze blog niks heb gedaan😬. Wat overigens heerlijk was!

1. Sadé:
    14 februari 2019
    Wauw Lou, dat klinkt en ziet er fantastisch uit! Geniet ervan deze laatste week!! ♡
  2. Pauline:
    15 februari 2019
    lieve Louisse....wat geweldig weer om mee te reizen met jou super leuk. Wat heb jij veel gezien en gedaan en nu nog week en dan is je avontuur dus echt voorbij.
    Geniet er nog van en tot snel liefs ries en pauline
  3. Kelly:
    15 februari 2019
    Hahaha; hoe je die luiaard omschrijft en dat wandelde takje.

Superknap trouwens 25 km! Leuker om daar te doen dan hier.. haha.

Mooie foto ook, je straalt knapperd!!♡
  4. Dik en Anja:
    15 februari 2019
    Geniet ze nog een weekje!
    Nu komt de thuisreis toch echt in zicht ... wat zullen je moeder en zus blij zijn🥰🥰🥰🥰🥰
  5. Ina:
    15 februari 2019
    Lieve schat❤️ Ja nog een week en dan zien we je weer, wat geweldig als je door de deuren komt op Schiphol 🤣 lekker nog genieten van deze week. Want het blijft prachtig wat je allemaal ziet. Tot heel gauw nu lieverd😘 liefs van Mams💋💋💋❤️
  6. Opa en opa treffers:
    15 februari 2019
    Hoi Louise alweer een verslag van jou wat m aak jij toch veel mee telkens ontmoet jij wel iemand dle je kent of niet kent en je gaat weer lekker eten samen mooie foto's die je er bij stuurde .Maar nu gaat het echt korten hoor geniet er nog vande laatste dagen wat een vreugde bij je moeder en Rosanne en ook bij ons wij zullen ook blij zijn als je weer in nederland bent geland nu Louise tot ziens en goede vlucht naar Nederland Kusje van je