La Paz, Cusco (deel 1) & Machu Picchu (15-22/12)

22 december 2018 - Aguas Calientes, Peru

Dit is denk ik de langste blog tot nu toe geworden 😳.

Direct toen ik aankwam in La Paz dacht ik echt, mijn god wat voor een enorme drukke stad is dit😨 zó druk zag ik ff niet aankomen haha. De weg van het busstation naar mijn hostel wat ik met de taxi 🚕 deed duurde ongeveer 30 minuten over 1,2 km... Nu had ik geen haast ofzo maar zo bizar om te zien dat het hier gewoon echt de normaalste zaak van de wereld is om gewoon maar te rijden waar je zin in hebt en nog meer toeteren dan uberhaupt vooruit te komen 😂.

Mijn eerste dagje in La Paz ben ik met de kabelbaan (echt precies een skilift maar dan zonder ski’s) een stukje naar boven gegaan. Zo had ik een mooi uitzicht over de stad, echt mooi om te zien!

Hostel in La Paz was overigens prima (wel weer even wennen na 4 nachten in een single room😅), bij aankomst leerde ik Jasmin kennen uit Zwitserland. De 2e avond hadden we ons beide aangemeld voor de bbq in het hostel. Sowieso leuk omdat ik dan niet alleen aan tafel zit savonds, samen eten is altijd gezelliger. Dat vindt ik echt een minpunt aan alleen reizen (in goedkope landen zoals Peru & Colombia dan) omdat je savonds elke avond alleen uit eten gaat. En ja je gaat ook niet tegen jezelf aan zitten praten 🙄. Maar goed meestal als ik alleen eet savonds dan neem ik mn ipoadje mee en ga ik mn blogje bijschrijven, wat prima werkt.

Mijn andere dag in La Paz ben ik met Jasmin samen naar het Chorlitas wrestling gegaan. Dit zijn vrouwen gekleed in traditionele kleding, sommige hebben wel 7 rokken over elkaar heen aan. Het was wel grappig om te zien, maar vooral natuurlijk erg nep. Savonds weer lekker uit eten gegaan met ook nog een Canadees stel, was gezellig met zn 4e.

Mijn busreis richting Cusco (van ca. 13 uur) stond gepland om 16:00 uur, ik zou 1 keertje overmoeten stappen in Puno, maar dat was een kwestie van de bus uit en de andere in. Ik was netjes een half uurtje van te voren aanwezig om een soort van in te checken. Terwijl ik aan het inchecken was vertelde de dame mij dat de bus maar tot Puno zou rijden (dus net over de grens weer in Peru en maar 5 uur verder) omdat de weg van Puno naar Cusco afgesloten is dat zou ook 3 dagen zo blijven, best wel even een tegenvaller 😩.

Dus ik moest even snel schakelen: of ik bleef nog in La Paz voor een paar dagen (wat ik geen optie vond omdat ik hier al 3 nachten was geweest) of ik zou naar Puno gaan en ik bedacht misschien kan ik vanaf daar vliegen naar Cusco. Dat kon zag ik terwijl ik nog aan de balie stond voor het inchecken van de bus. Ik besloot om direct de vlucht voor de volgende dag maar te boeken. Als je denkt dat het nog niet erg genoeg was dat mijn bus niet naar de plaats zou gaan waar ik wilde, was ik op dat moment mijn portomonee kwijt 😱. Er stonden zo veel mensen bij die balie dus ik dacht direct oke mijn portomonee is gestolen, mijn creditcard (die ik constant gebruik), pinpas, geld en rijbewijs zaten daarin. Op dat moment dat ik 3x mijn tas binnenste buiten had gekeerd wist ik het zeker, hij was gestolen op het moment dat ik die vlucht probeerde te boeken 😕. Op dat moment voelde ik me echt machtenloos en ik was echt flink over mn toeren (en dat is echt nog heel zacht uitgedrukt)...

Ik dacht oke, als eerst die passen blokeren want ik wil niet dat ook maar iemand aan mijn geld komt. Dus direct na nog een kwartier hulpeloos in mijn tas zoeken en mensen om mij heen boos aankijken heb ik de passen geblokkeerd😔. Heel die bus kon me ineens niets meer schelen ik dacht ik moet eerst de bank bellen. Het internationale nummer van de Rabobank werkt dus niet in Bolvia (top service dus van die Rabo👎🏼😡). Ik zat echt even in zak en as op dat moment en wist echt even niet meer wat ik nu moest, dit was werkelijk het dieptepunt tijdens mijn reis tot nu toe... Iets zei me dat ik nogmaals naar de balie van de bus moest gaan en daar nog eens kijken of mijn portomonee daar niet lag ergens. Wat denk je? Ja hoor, daar lag die onder allemaal papieren van dat bureautje. Ik was zo vreselijk blij,ik omhelsde zelfs die vrouw van de busmaatschappij haha😂!!!!

Op dat moment dacht ik ok, ik heb mn portomonee weer laat ik gewoon alsnog in die bus stappen richting Puno, rennend en wel net op tijd in de bus. Maar goed mijn beide pasjes waren nog steeds geblokeerd dus ik kon nog steeds niet bij mijn geld, Rabobank kon ik niet bellen dus ik wachtte tot ik in Peru was aangekomen.

Nou eenmaal in het hostel direct gebeld (was midden in de nacht in NED), gelukkig deed het nummer het nu wel. Maar ik kreeg echt een enorme knuppel van een kerel aan de lijn die zei dat ik vanaf 8u nederlandse tijd de volgende dag mag even terug moest bellen. Nou ik kon hem wel door de telefoon📞 heen trekken op dat moment🤯, en hij sloot ook nog leuk af met een fijne avond mevrouw van Meer. Ik dacht TUURLIJK dat lukt wel zonder geld 🙄. Ik zette mijn wekker om 2 uur snachts (8 uur nederlandse tijd) om opnieuw te bellen, dit keer weer een onaardig persoon aan de lijn die zei dat ik morgen maar weer terug moest bellen. Nou dat dacht ik dus even niet: een paar chats (via de rabo app) en een paar telefoontjes later had ik EINDELIJK iemand aan de lijn die me begreep. De pasjes werden als het goed is naar mn moeders adres gestuurd en dan kan zij ze naar mij sturen, want ze konden de blokades er niet meer afhalen helaas. Opsturen (naar moeders) zou ongeveer 3 werkdagen duren, maar omdat ook nog mijn oude adres natuurlijk in het systeem stond miss iets langer. Ook konden ze me gelukkig voorzien van noodgeld (via Western Union) waar ik het zo ongeveer 2 weken mee uit zou moeten houden, dit geld heb ik in Cusco opgehaald direct nadat ik hier aankwam (overigens ben ik dus onverwachts gevlogen naar Cusco, omdat de weg dus afgesloten was..). Nu had ik al wel super veel leuke excursies opgezocht om vanuit Cusco te doen maar ik heb besloten om het maar even rustig aan te doen, omdat ik natuurlijk niet weet wanneer ik precies mijn nieuwe credit card krijg... Het belangrijkste is nog dat er niks met mij aan de hand is gelukkig!

Mijn laatste dag in Cusco voordat ik naar de Machu Picchu ging ben ik naar de Palccoyo rainbow mountain geweest. Deze ligt op ca. 5000m hoogte (erg hoog dus..). Deze tour had ik gewoon bij een lokaal reisbureautje hier geboekt. Ik dacht dat het een klein groepje mensen zou zijn, nou klein was het groep namelijk nog 2 andere gasten uit Ecuador haha. Het was echt prachtig om die natuurlijk daar te zien, uitendelijk hebben we ongeveer 2 uur gelopen op dus 5000m hoogte. Die hoogte merk je overigens echt direct, zwaar ademen zeker als je omhoog loopt.Verder hoefde ik niet aan het zuurstof (geen grap: sommige mensen kopen dit van te voren om daar te gebruiken) dus dat was top. Ik was vorige week natuurlijk al ongveer een weekje op bijna 4000 meter dat was wel fijn ivm deze excursie ☺️. Heb ik toch niet voor niets vorige week last gehad van die hoogte ziekte haha.

Toen was het tijd voor nog één van mijn hoogtepunten van Peru namlijk:de Machu Picchu! In de ochtend ben ik met de bus en de trein naar Aguas Calientes gegaan, dit is een dorpje aan de voet van de Machu Picchu ook wel Machu Picchu Pueblo genoemd. Hier bleef ik een nachtje slapen, zodat ik de volgende ochtend vroeg naar de Machu Picchu kon.

Mijn wekker ging om 04:00 uur; ja je moet er wat voor over hebben om één van de 7 wereldwonderen te zien😋. Rond 04:30 uur stond ik op het busje te wachten, er staat altijd een hele rij bij deze bushalte maar gelukkig stond ik vooraan bij de eerste 20 mensen en mocht dus met het 2e busje mee! Ik was ook precies om 06:00 uur binnen, direct bij opening, dat was wel top. Ik vond het echt zo bijzonder om de Machu Picchu in het echt te zien 😍! Het is in het echt nóg mooier dan op de foto’s hoor, zoals met de meeste dingen maar toch, bizar! Ik had gelukkig mooi weer; in de ochtend nog bewolkt maar na een uurtje werd het helder gelukkig.

Ik weet nog goed toen ik mijn treintje boekte hiernaar toe, gewoon echt al een half jaar geleden denk ik en dan ben ik er gewoon nu. Ik denk dat dit wel echt mijn hoogtepunt was van Peru, kan ook niet anders.

Vandaag is het gewoon al de 22e en duurt het nog precies 2 maanden voordat ik weer in het vliegtuig stap naar huis, want wat gaat de tijd snel zeg! Bizar hoor; nog maar 2 volle maanden te gaan 😳. Ik moet wel zeggen dat ik echt zin heb om weer nieuwe kleren te shoppen haha, maar dat is ook niet zo gek na 3 maanden al dezelfde (ca.10) verschillende kledingstukken aan te hebben...

Voor iedereen vast een fijne kerst gewenst!! 🎄⭐️

1. Dik en Anja:
    22 december 2018
    Pfffff.. dit is wel het heftigste blog wat we hebben gelezen. Pffffffffffffff.......gelukkig had je een engeltje op je schouder die je toch weer naar de balie stuurde😀😀😀😀😀
    Geniet er weer van en een hele dikke knuffel van ons!
  2. Kelly:
    22 december 2018
    Omg loe!! Wat een gedoe maar gelukkig heb je je portomonnee weer. En het feit dat jij een vreemde wilde knuffelen toont wel aan hoe blij je was haha. Ben blij voor je! Hoop dat je CC snel komt..
    Geniet ervan, de foto's zijn echt prachtig. Ik offer me wel op om mee te gaan shoppen hihi♡♡♡ misubabe
  3. Ina:
    23 december 2018
    Lieve schat Wat een heftige dagen tjee zeg ik was in staat om naar Peru te vliegen en geld te brengen😉maar de pasjes komen jou kant op hoor👍😘 gelukkig ben je rustig gebleven en nog heel wat moois wezen bekijken, echt prachtig mooi schat . We spreken elkaar van de week nog❤️ Geniet nog van je laatste maanden 💋💋💋Hou van jou schat❤️
  4. Anita:
    30 december 2018
    Beetje late reactie van mij....maar toppie dat je rustig ben gebleven...en nog x terug ben gegaan naar de balie....alleen balen dat ze net geblokkeerd waren🤨
    Geniet ervan meissie....liefs nietje😘