Lima, Paracas & Huacachina (29-11/4-12)

5 december 2018 - Arequipa, Peru

De 29e kwam ik dus pas smiddags tot leven door mijn fijne jetlag 🙄. Die dag heb ik Lima een beetje nog te voet verkend verder rustig aan gedaan. De volgende dag (wat mijn laatste volle dag was in Lima) heb ik ook rond gelopen door de stad en vooral genoten van het heerlijke eten. Erg slecht geslapen mijn 2e nacht in Lima, maar dat komt ook mede door de jetlag denk ik zo. Om eerlijk te zijn moet ik ook echt even wennen aan constant dat Spaanse getetter 🗣 om mij heen waar ik vaak (nog) maar 10% van begrijp... Australië en NZ waren natuurlijk erg Europees ingesteld en dat is hier helemaal anders; de taal, verkeer, eten, mentaliteit, weer en de manier van reizen etc. Echt alles is anders, maar goed: anders is niet verkeerd ik moet gewoon nog een beetje inkomen denk ik.

In het hostel stond ik mijn haar te kammen nadat ik het had gewassen bij de spiegels. Ik heb al weken mijn haar nier meer geföhnd, niet dat dat heel erg is maar op het moment dat ik maar haren stond te kammen kwam er een gast aan die even zn haar ging föhnen 🤔. Nja verschil moet er zijn zullen we maar zeggen, het was ook nog eens zn eigen föhn, nou dan ben je wel ijdel niet?!

Eenmaal aangekomen in Paracas heb ik genoten van het heerlijke weer. Ik had onverwachts ook een dorm (kamer) voor mij alleen, dus dat was weer genieten! Zelfs een beetje gek om weer eens alleen op een kamer te slapen haha, dat wordt straks nog wat thuis na 5 maanden met andere mensen op de kamer te hebben gelegen 😜.  In Paracas bleef ik maar 1 nachtje, dit was meer even een tussenstop.

Toen was het alweer tijd voor Huacachina, een klein dorpje gelegen in de zand duinen dus ook wel een oasis genoemd. Erg toeristisch maar erg tof om gezien te hebben. Ik zat in het meest relaxte (en duurste, nja wat je duur kan noemen hier in Peru😅) hostel van heel het dropje denk ik. Het zag er echt uit als een hotel, zo mooi, tot nu toe echt mijn favoriet! Om dan nog maar niet over het eten te spreken, wat echt geweldig was 😍. Het gerecht Lomo Saltado (typisch Peruaans ) is tot nu toe mijn favoriet!

Ik had om eerlijk te zijn nog maar weinig (leuke) mensen ontmoet tijdens mijn eerste dagen hier in Peru. Gelukkig tijdens mijn eerste avondje in Huacachina heb ik met wat Engelse meiden en een Australier gezellig wat gedronken. Dat doet me dan zo goed, na een paar dagen met eigenlijk niemand echt een klik te hebben gehad (dus ook niet echt een leuk gesprek, dat hoort ook bij het alleen reizen zullen we maar zeggen) en dan gewoon een fijn gesprek hebben is echt heel prettig.

De volgende dag ging ik smiddags op excursie: mee met de buggy en sandboarden in de duinen. Beide dingen waren echt heel tof om te doen! De buggy had van mijn nog wel iets harder gemogen, maar goed ik ben net 2 weken geleden ook uit een vliegtuig gesprongen dus misschien mag ik deze 2 activiteiten niet vergelijken haha😬. Sandboarden was echt gaaf, gewoon op een soort van snowboard maar dan over het zand de berg af! En snel dat je gaat haha, leuk om eens mee te maken. Savonds nog met een Frans stel en Ierse gast gegeten en gezellig wat gedronken. Ook weer leuk om met deze nieuwe mensen weer te kletsen over van alles en nog wat. In Nederland ben ik helemaal niet zo sociaal vind ik, toch mooi dat ik dat hier ook zeker wat meer leer te zijn. Er zat ook een clubje van ca. 10 Nederlanders bij ons vlak in de buurt en ik had helemaal geen behoefte om me daar tussen te mengen. Niet echt mijn type mensen zullen we maar zeggen haha, dat is wel weer het mooie van reizen. Je kiest precies zelf de mensen uit waar je graag mee om gaat of een praatje mee maakt ☺️.

Mijn laatste dag in Huacachina heb ik een Pisco tour/proeverij gedaan, dat is een typisch Peruaans drankje. Met een leuk clubje gingen we naar de soort van brouwerij, verschillende pisco’s proeven. Erg sterk, de sterkste is als ik het goed zeg 42%... Ik vind een drankje op zn tijd wel lekker maar dit was toch net even iets te sterk voor mij haha. Verder gezellig gehad hoor, smiddags nog even heerlijk aan het zwembadje gelegen bij het hostel. Want ja ik heb tenslotte ook een soort van lange vakantie 😊.

Het reizen met de bussen hier gaat trouwens echt toppie (de bussen kosten zeg 1/5e van wat het kosste in Nieuw Zeeland en ze zijn ook nog 100x meer comfortabler, ze rijden dan wel als gekken maar oke 😬), ik verbaas mezelf er over hoe het me af gaat terwijl toch alles in het Spaans is. Terwijl ik dit typ lees ik de 1e alinea van deze blog en denk ik; een weekje in Peru heeft me echt al goed gedaan. Ik kom steeds een beetje meer in de Zuid-Amerikaanse sferen gelukkig 😊. Ik hoop dat mijn level van geduld (want dat heb ik hier zeker meer dan ik thuis heb) ook op dit niveau blijft alles is namelijk tranquillo tranquillo hier. Maar dat gaan we vanzelf zien.

1. Dik en Anja:
    5 december 2018
    Wat een leuk verslag weer. En wat een mooie foto van jou in het zand.
    Fijn dat je toch af en toe even met iemand kunt optrekken😀
    We volgen je op de voet🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙌🏻
  2. Claudia:
    5 december 2018
    Wauw die foto's Loui! National Geographic waardig 😍 Super gaaf weer wat je al hebt gedaan in Peru en dat eten zag er ook écht goed uit zeg (op instagram😉). Komt vast helemaal goed met je Spaans!
  3. Ina:
    6 december 2018
    He lieverd❤️ Wat een heel ander land weer, maar dat gaat vast goed komen. Prachtige foto s weer vooral die van jou in het zand. Veel plezier en dat je weer mag genieten. En af en toe dagje rusten en wat in de zon🌞 Liefs van Mams❤️We spreken elkaar snel weer😘
  4. Anita:
    6 december 2018
    Hoi louise,

Wat n schitterende foto van jou in t zand...een plaatje..
    Weer heel anders waar je nu zit zeg....wel heel leuk die verschillen....
    Genietse hè meissie....
    Liefs nietje😘
  5. Petra v k:
    7 december 2018
    heerlijk Despacito ,Despacito :)
    ik denk toch beter snowboarden volgend jaar , gaat je goed af.
    lekker genieten en spaans oefenen.
    super mooie foto;s
  6. Kelly:
    7 december 2018
    Wat ben je toch een heerlijk ding he. 'Twee weken geleden nog uit een vliegtuig gesprongen', normaalste zaak van de wereld. Hahaha geniet erva mop!♡♡