Medellin & Guatapé (7-13/1)

14 januari 2019 - Cartagena, Colombia

Nou daar zijn we dan eindelijk hoor in Medellin, ik moet zeggen dat ik toch wel heel benieuwd was naar deze stad ook. Ik had er al zo veel postieve dingen over gelezen op internet, dus ik ben benieuwd! Mijn busreis uit Salento duurde ongeveer 7 🚌uurtjes, dat viel nog mee want ik had gelezen dat het soms ook zeker 8 uur of langer kon duren dus ik had mazzel. Ik kwam aan het einde van de middag aan in mijn prachtige hosteltje, dit keer weer met een gordijntje, waardoor het lijkt of je een klein eigen kamertje hebt super relaxed. Die avond ben ik gaan eten bij een Italiaans tentje genaamd Olivia hier in de straat van het hostel, het was daar zo druk binnen dat ik dacht het eten moet daar wel goed zijn: en ja hoor wat was het heerlijk. Dit was serieus de lekkerste pizza 🍕die ik tijdens mijn reis op had. Wat kan ik toch lekker genieten van eten zeg haha 😋. Tijdens dat ik aan het wachten op mijn eten was sprak ik een ander meisje aan wat bij mij in de buurt zat. Ze (Julie) bleek ook 🇱🇺 te zijn en ook nog in mijn hostel te verblijven haha. Lekker met haar en nog wat Amerikanen die ook aan de grote tafel zaten zitten kletsen tijdens het eten. Dat is dat zo bijzonder vind ik, je kent mensen net 1 seconde en hebt al een super leuk gesprek met ze. Daarna terug met Julie naar het hostel gelopen, daar nog een drankje in de bar gedaan waar we nog een ander nederlands meisje leerde kennen: Sascha. Ook hier weer lekker met z’n 3tjes gekletst en hadden gezellig afgesproken om morgen weer even wat te gaan drinken.

De volgende dag had ik een city tour door Medellin gedaan smiddags: dit was werkelijk de tofste city tour die ik tot nu toe gedaan had! Hij duurde ongeveer 4 uurtjes, dus best een tijd. Maar wat een interessante dingen werden er allemaal verteld over de historie van Medellin en Colombia. Van drugskartels tot de hippe en enige metro die Colombia bezit (en die is in Medellin). Echt heel bijzonder omdat zo allemaal te horen zeg. In de avond ben ik weer met Julie naar dezelfde heerlijke Italiaan gegaan als de dag ervoor haha 🙈. Savonds gingen we met zn 3e nog iets drinken bij de bekende ballenbakbar (voor volwassenen) hier in Medellin. Zo erg gelachen haha, ik voelde me weer even 4 jaar oud 😬. Daarna zijn we nog door gegaan naar een ander tentje om daar nog wat te drinken.

Mijn 3e dag in Medellin had ik besloten om eens even lekker niks te doen. Want ja dat kan ook gewoon als je 5 maanden op reis bent vind ik. Af en toe moet er echt even een dag tussen zitten dat je even relaxt. Dat was vandaag; ik had direct ook even gekeken naar huisjes in Breda en nog wat dingetjes voor mijn reis geregeld.

Verder besefte ik mezelf vandaag weer dat ik echt zo dankbaar en blij ben dat ik deze reis aan het maken ben ☺️. Dat had ik vandaag ook nog op instagram gezet: ook dan krijg ik allemaal lieve berichtjes van mensen die zo trots op mij zijn en het ook zo tof vinden dat ik dit doe. Echt zo bijzonder!

Die avond ben ik met Julie lekker uit eten geweest bij een super leuk restaurantje, een heerlijke pokebowl op en wat sushi 🤗. Daarna nog wat drankjes gedaan en lekker gekeletst samen.

Laatste volle dagje hier heb ik de Commune 13 tour gedaan: dat is walking tour waarbij je in de gevaarlijkste wijk van Medellin komt tenminste dat was t vroeger. Ook allemaal graffiti in deze wijk waarmee de artiesten die de graffiti maken een verhaal vertellen over de stad. Ook zijn we langs het wie is de mol graffiti punt gelopen, omdat dat natuurlijk dit jaar in Colombia is opgenomen.

Ooit was Medellin zelf de gevaarlijkste stad TER WERELD gewoon! Dat is nu overigens niet meer zo maar soms voel je de grillige sfeer nog wel een beetje en dat is overigens niet alleen in Medelin vind ik maar ook op andere plaatsen waar ik geweest ben tot nu toe. Daarna met ik nog met de kabelbaan vanuit de Commune 13 wijk omhoog gegaan naar een andere (armere) wijk. Ik kon gewoon echt vanuit de kabelbaan de sloppenwijken zien waar de mensen leven. Op dat moment denk ik echt, wat is het toch een voorrecht dat wij dan gewoon in Nederland geboren zijn 😳. In de avond had ik opeens weer contact met een ander Nederlands meisje uit mijn kamer. Ze vroeg of ik savonds mee een moijto workshop mee ging doen die in het hostel zou zijn; leek me wel leuk dus we hadden om 20.30u afgesproken. Nadat ik gegeten had zag ik haar dus inderdaad in het hostel, nou die workshop bleek er toch niet te zijn haha. Toen zijn we nog onverwacht op stap geweest met een groepje, was gezellig! Toen we overigens van kroeg naar kroeg liepen werd er constant op straat cocaine aan ons aangeboden, op zon moment dacht ik: ja ik ben echt ik Colombia 😬.

In de ochtend had ik de bus genomen naar Guatape: een klein dorpje op ongeveer 2 uurtjes met de bus vanaf Medellin. Hier bleef ik 2 nachtjes slapen.Rond de middag kwam ik aan toen heb ik als eerst lekker gelunched en beetje in het dorpje rond gelopen de rest van de dag. Guatape staat ook wel bekend als het kleurijkste dorpje🌈 van heel Colombia! Echt super schattig om te zien al die leuke huisjes.

De volgende ochtend ging ik al vroeg naar de bekende rots: La Pierda el Penol. Deze ligt op 3km afstand van Gautape en hier ging ik met een tuktukje naar toe. Deze rots is al ongeveer 70 miljoen jaar oud 😳. Express ging ik in de ochtend al omdat ik gehoord had dat het smiddags super druk kan zijn en het dan wel even kan duren voordat je alle 700(!) trappen hebt gehad. En als ik natuurlijk iets niet wil is het andere mensen op mijn foto haha. Ik was denk ik als een van de eerste mensen boven op de berg en wat een uitzicht zeg! Echt supermooi om de omgeving vanaf deze berg te zien, juist omdat je zo hoog bent (ca. 2000 meter) zie je natuurlijk super veel.

En toen was het alweer tijd voor mijn 9e vluchtje ✈️ richting Cartagena. Eerst moest ik met de bus weer van Guatape naar Medellin, dit duurde ongeveer 2,5 uurtjes. Daarna een ander busje gepakt naar de luchthaven welke er ook weer een uurtje over deed. Ik was wel erg blij dat ik toch nog deze vlucht had geboekt naar Cartagena vanaf Medellin omdat de busreis gerust 20 uur kan duren...

Ik weet nog in het begin dat ik in Colombia aankwam was ik best wel steeds aan het  stressen met die bussen boeken omdat die hier best snel vol zitten (gezien de Colombianen ook zelf vakantie hebben in januari). Maar vandaag was ik gewoon naar het busstation gegaan en ik dacht ik zie wel hoe laat ik de bus heb, hetzelfde geldt voor de 2e bus richting de luchthaven. Ik ben echt zo relaxed gewoon en zit zo lekker in mijn vel. Aan het begin van de avond kwam ik aan in het warme Cartagena 🌴☀️.

1. Opa en opa treffers:
    14 januari 2019
    Louise wat zie jij toch veel van de wereld jij doet het toch maar maar het gaat nu toch korten hoor geniet nog maar even nu nog ruim een maand Vele lieve Groetjes van je Opa en Oma
  2. Dik en Anja:
    14 januari 2019
    Wat een mooi verslag weer. Wat leuk dat je iedere x weer andere contacten hebt. En dat zo ver van huis. Geniet ze. Dikke knuffel uit Dussen
  3. Pauline:
    lieve Louisse....
    Geweldig moet dit voor jou zijn....wat heb je mooie dingen gezien en wij genieten op afstand met je mee. Geniet er nog lekker van lieve gr Ries en Pauline
  4. Jolanda:
    Super..
  5. Kelly:
    ♡♡
  6. Ina:
    14 januari 2019
    Lieve schat❤️ Nu weer in Cartagena veel mooie dingen bekijken.En leuk dat je regelmatig leuke meiden ontmoet om gezellig mee te eten. Je schoenen zullen wel versleten zijn als je terug komt 🤣 Fijne tijd weer op je nieuwe plaats. Liefs van Mams❤️Ben trots op je schat 😘
  7. Claudia:
    14 januari 2019
    Loui nog maar 1,5 maand ongeveer! Wat vliegt de tijd.... Wij zullen allemaal blij zijn als je weer terug bent, maar wat kan ik me goed voorstellen dat je hier zo enorm van geniet. Blijf dat vooral nog even doen en inderdaad af en toe ook even lekker relaxen! Ben heel benieuwd naar de foto's van Cartagena! 🌞🌴
  8. Roelof:
    19 januari 2019
    Hey Louise wat een gave verhalen weer zeg. Je bent lekker aan het genieten zo te lezen 👍. Ga daar vooral mee door zou ik zeggen en met relaxed zijn natuurlijk haha. Veel plezier nog!