Panama City, San Blas Islands & Valle Hornito (29/1-5/2)

6 februari 2019 - Bastimento, Panama

Holaa Panama: gewoon het 7e land al jongens wat ik bezoek tijdens mijn wereldreis. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen (denk ook serieus dat ik het bijna in elke blog wel benoem😬) maar wat ben ik dankbaar & intens gelukkig dat ik dat mag doen🙏🏻🌎.

Om nog even bij het begin te beginnen hoe ik aankwam in Panama, beter te zeggen hoe ik Colombia verliet. Toen ik bij de incheckbalie stond om mijn bagage af te geven, werd er super lastig gedaan omdat ik mijn boardingcard niet geprint had.. Ik was al online ingecheckt en had mijn boardingcard op mijn tellie. Maar dit was niet genoeg hoor, ik moest zowaar ter plekke nog 16 EURO?! Betalen voor het laten printen, denk dat ze geld nodig hadden bij deze luchtvaartmaatschappij🙄.

Eerste dagje Panama na dat ik aan was gekomen in mijn hostel ben ik naar de grote  Allbrook mall hier geweest, een enorm shopping center. Overigens gebruite ik UBER hier in Panama City, dat werkt perfect ook heb je dan het idee dat je niet wordt opgelicht.  De mall was de enige plek waar ik nog mijn Colombiaanse pesos kon wisselen. Nou dat was gelukt, maar toen waren daar nog heel veel andere winkels👚👗👜.

Ik had een kort sportbroekje gekocht (hoor jullie denken, ben je ook lekker optijd mee de laatste 3 weken😬 haha) maar dit wilde ik graag. En t was idd handiger als ik die eerder had gehad maar oke beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.En toen zag ik gewoon een ZARA daar! Ik natuurlijk naar binnen, wauw wauw wauw ik zag ZO veel leuke en mooie kleren... Een aantal dingen gepast maarja ik was niet vergeten dat ik met een backpack aan t reizen ben, die al inmiddels bijna 15 kilo weegt en tjokvol zit😅. Dus al die leuke dingen heb ik maar netjes weer terug gelegd, al was het wel even heerlijk om nieuwe kleren aan te hebben voor een paar minuten hahaha.  Iets wat me opviel trouwens in Colombia en Panama city ook, als je een kledingwinkel ofzo inloopt loopt er altijd direct iemand op een afstandje achter je aan. Dat is niet om te vragen of ze je kunnen helpen maar juist om in de gaten te houden dat je niks steelt... Mega irritant net of ik iets ga stelen?! maar goed.

In Panama betalen ze overigens met de US Dollar💵, best gek, maar wel fijn omdat de dollar dicht bij de euro ligt qua waarde. En ik dus niet meer lastig hoef om te rekenen zoals in Colombia waar 1 EURO ongeveer 3700 mil pesos was.

Volgende dag in Panama City ben ik in de ochtend naar het wereldbekende Panamakanaal geweest. Om eerlijk te zijn niet heel bijzonder om te zien omdat ik sowieso geen fan ben van ⛴, maar toch. Wel iets wat je moet zien als je hier toch bent vind ik. In de middag ben ik langs de skyline gelopen, echt enorm veel skyscrapers hier 🏙. Ook ben ik weer lekker afgezet door de taxi’s hier (heen nam ik vaak UBER en terug een normale taxi aangezien ik dan geen internet heb). Sommige chauffeurs zeggen dan sorry ik heb niet meer kleingeld als je niet gepast betaald...

Ik ben dan geen fan van boten zoals ik net al zei maar vandaag was het toch tijd om naar de San Blas eilanden te gaan. Waar ze letterlijk mee adverteren is: 🏝.Dus ik was erg benieuwd of het er ook zo in het echt uitzag.Het was eerst ongeveer 3 uurtjes rijden vanaf Panama City, toen nog een half uurtje met het bootje 🚤. Het waaide stevig dus ik was best wel gespannen omdat ik best vaak zeeziek wordt, toen ik de bootjes zag kreeg ik helemaal klotsende oksels want het waren écht kleine & oude soort van speedbootjes. Maar oké, ik had een pilletje genomen en die hielp gelukkig, soms ging t bootje zo hard dat we letterlijk een stuk boven het water vlogen en weer op t water klapte 🌊😬.

Maar wat was het prachtig daar! Letterlijk adembenemend, niet normaal zo mooi😩. Allemaal super kleine eilandjes met veel palmbomen, lichtblauwe zee, die gewoon niet groter zijn dan 1 kilometer breed waar ook serieus mensen wonen, op sommige eilandjes. Ik heb al veel mooie dingen mogen zien tijdens mijn reis maar dit was toch echt wéér een hoogtepunt hoor. Ik had er voor gekozen om 1 nachtje te verblijven, dat was ook prima. Ik sliep op het strand in een hutje misschien 100 meter van de zee vandaan, bizar toch?! Toen ik mijn hutje binnenkwam, waar in totaal 3 bedjes stonden, herkende ik een meisje die ik eerder had gezien EREGENS haha. Je ontmoet zo veel mensen dat je soms gewoon niet eens meer weet, als je ze mog een keer ziet waar je ze nu precies van kent. Dus na even denken kwam ik er achter dat ik haar in La Paz, Bolivia had gezien! En zelfs met haar gegeten heb toen savonds, leuke meid dus nu ook weer lekker bijgekletst ☺️.

Tijdens de 2 dagen gingen we ook steeds naar andere eilandjes toe, wel heel tof zo zag je juist meer dan alleen het eiland waar we sliepen. Wel iedere keer dus weer die boot in maar oke, het was het allemaal dubbel en dwars waard. Ook snorkelen en lekker zwemmen tussendoor, heb ook nog zeesterren gezien zelfs!We hadden een leuk groepje ongeveer 8 personen, 2 leuke meiden uit Chili (die godzijdank Engels konden), Engelse, Canadese, Duitse, Italiaan en ik🤗.

Dat is echt het bijzondere van alleen reizen, je ontmoet zo veel nieuwe mensen steeds weer opnieuw. Soms zijn ze leuk en soms niet, maar dat is het fijne je kan zelf bepalen of je wel of niet lang met diegene wil kletsen. Ik merk wel aan mezelf dat ik kieskeuriger ben geworden qua nieuwe menesen leren kennen, dat komt natuurlijk omdat ik al zó veel leuke meiden heb ontmoet.

Savonds na de San Blas islands kwam ik weer terug in Panama City voor 1 nachtje. Over nieuwe mensen ontmoeten gesproken: toen ik mijn nieuwe kamer (10 persoons dorm) binnenkwam raakte ik met een meid aan de praat. Denk dat we ongeveer 10 minuutjes aan t kletsen waren toen kwamen we op het punt waar ik vroeg waar ze vandaag kwam, nou je voelt m al aan komen (trommelgeroffel 🥁) 🇾🇪... Haha ze was gewoon ook Nederlands! Normaal hoor ik het wel als een Nederlander/se engels praat maar we waren al zo lekker aan t kletsen dat ik het niet in de gaten had en zij dus ook niet bij mij😂. Ze heette Leticia, echt een leuke meid, helaas ging ik de volgende ochtend al door naar mijn volgende bestemming. Zij ging ook naar Colombia, Cartagena waar ik net vandaan kwam. Dus had er nog een paar tips gegeven haha, leuk om zo dingen uit te wisselen met elkaar. Ze was gewoon voor onbeperkte tijd aan het reizen 😳.
De nieuwe ochtend ging ik weer met het busje verder. Voor ik het wist zat ik in de bus naast een meid van mijn leeftijd, ze had een babytje op schoot. Ze reisde ook alleen en had enorm veel spullen bij zich waardoor ze amper haar benen kwijt kon, en dan ook nog dr baby op schoot😦. Omdat ze dus zo opgevouwen zat hielp ik haar met flesjes maken voor de baby, baby vasthouden af en toe en er er werd ook nog even (door haar) een luier verschoond haha. Er zat een ouder duits stel naast mij die ineens heel raar keken naar de meid naast mij, bleek dat ze ook nog borstvoeding aan t geven was. Ja prima wat mij betreft, moet ook gebeuren zullen we maar zeggen. Maar dat duitse stel keek net of ze water zagen branden🤨...

Die busreis duurde 7,5 uur (er stond 6u voor gepland, maar dat ben ik inmiddels gewend dat alles langer duurt hier) daarna ging ik nog een uurtje in een ander klein lokaal busje, daarna nog een uurtje in een minibusje. In beide laatste busjes zat ik als enige toerist en blonde meid. Nou reken maar dat de locals je gek aankijken, zo van waar gaat zij heen?! Overigens in dat laatste busje wat een minivan was, normaal (in Nederland) kan je daar met 8 of 9 mensen in volgens mij. Nou dit busje was zo omgbouwd dat er zowaar 21! mensen inzaten exclusief de chauffeur haha, lekker cosy dus😅. Uiteindelijk kwam ik aan, voor mijn gevoel aan t einde van de wereld want na 3 busjes was ik er nog niet, ik mocht nog even 20 minuten (met mijn backpack van inmiddels 14 kilo) de berg op lopen. Want mijn hostel zat midden in de jungle 🌿🌳.

Ik had heerlijk geslapen, het was hier ook een stuk kouder ong 20 graden en best harde wind ipv 35 en vollop zon wat ik gewend was afgelopen weken (voor mij was t koud dan want ik Nederland is t natuurlijk nóg kouder😬). Dat wordt nog wat over een paar weken haha, als ik nu al een shirt met lange mouwen draag bij 20 graden😅.Het was tijd voor een hike vond ik zo, dat ging makkelijk direct vanaf mijn hostel want ja ik zat toch al in de jungle. Ik heb ongeveer 2 uur gelopen alleen maar omhoog of omlaag en het was best pittig.. Maar wel een prachtig uitzicht eenmaal bovenaan! Volgende dag heb ik nog lekker in het hangmatje gelegen en genoten van het mooie uizticht🤗.

1. Dik en Anja:
    6 februari 2019
    Wat een leuke avonturen heb je weer meegemaakt. En wat grappig dat je dan af en toe weer iemand tegenkomt die je al ontmoet had!
    Geniet er nog van.
    Dikke knuffel uit Dussen
  2. Nico:
    Nog steeds genieten van je verhalen. Grt Nico Teresa en Kai en Koko
  3. Ina:
    6 februari 2019
    He schat je hebt weer veel gezien en beleefd😉Nog geoefend met een baby ook vast handig. Geniet van je laatste weken en rust nog lekker uit👍 We zijn bijna aan het einde met afstrepen 🤣voor jou minder maar elkaar weer zien is ook heel fijn❤️Veel plezier nog schat ❤️Liefs van Mams
  4. Opa en opa treffers:
    6 februari 2019
    Hallo Louse wat een bus reisjes maak jij toch zeg en met een bootje boven het water vliegen jij durft heel wat hoor maar het einde van je Wereldreis zit er aan te komen wij kjiken naar jou uit je bent al zo lang weg nu zullen wij je weer spoedig zien nu de laatste weken komen er aan en nog veel plezier m e t een ieder die je ziet en kent kus van je Opa en je Oma
  5. Kelly:
    6 februari 2019
    Aah lou wat een genot om telkens te lezen, je geluk spat van het scherm!!♡. Wat leuk die meid van Bolivia!! En ik had jou wel willen zien met die baby in de bus en dat Duitse stel hahaha. Wat ben je toch lief dat je helpt♡♡♡
  6. Jolanda:
    6 februari 2019
    Geniet er nog even van meid.. het aftellen kan beginnen.😰😰
  7. Claudia:
    6 februari 2019
    Nog steeds elke keer weer zo leuk om je verhalen te lezen! Wat dat betreft mag je nog wel even wegblijven hoor haha! 🤭 Nee grapje!
    Grappig dat je elke keer weer iemand tegen komt die je al ns hebt gezien! En super mooie foto's weer!
    Nog maar een paar weekjes Loui oh oh, wordt weer afkicken voor je! Geniet nog van de laatste tijd! 😘❤ Liefs
  8. Anita:
    12 februari 2019
    Hoi louise,,
    Wat een verhaal weer en wat maak je veel mee...maar ook dat ze je bij je pietje pakken met de ticket uitprinten voor 16 euro...schande😩
    Nou meske geniet er nog maar van....je ma was gisteten heel blij de bos bloemen die je gestuurd had voor haar verjaardag🎊🎉🎈🌷
    Nog maar ff dan ben je weer in ons Brabants land...
    Genietse nog..
    Liefs nietje😘