Cali, Salento & Valle de Corora (30/12-6/1)

7 januari 2019 - Medellín, Colombia

Als allereerst voor iedereen natuurlijk een gelukkig nieuwjaar 2️⃣0️⃣1️⃣9️⃣✨!! Het is gewoon 2019 echt gek hoor. Ik hoop dat jullie een gezellige jaarwisseling hebben gehad netzoals ik. Best bijzonder om voor de eerste keer in mijn leven een keer niet in Nederland te zijn met O&N, maar ik moet zeggen het beviel me wel 😜.

Mijn hemeltje: dit was werkelijk waar de meest ONrelaxte busreis tot nu toe deze reis. Ik had ook nog de mazzel dat de busreis ongeveer 13 uur duurde....  Ik dacht dat ze in Peru als gekken rijden maar dat is nog niks vergeleken bij Colombia 😱😳. Tijdens de busreis heeft de chauffeur zowaar een motorrijder aangereden ook, wat een sensatie in deze bus iedereen schreeuwen naar die chauffeur. Gelukkig stond de motorrijder weer op en hielpen mensen hem op straat naar de zijkant van de weg. En hop toen de motor aan de kant was ging de bus weer gewoon verder hoor 😬. Vanaf het 2e uur dat ik in de bus zat was ik ook echt misselijk, dus ik heb express maar niet zo veel gegeten 🤢.

Ik ga toch maar eens kijken of ik niet nog eens een keer binnenlands kan vliegen ergens hier want ik ben niet echt fan van die bussen hier. En toch ben ik echt al wel wat gewend na 3 maanden maar geloof me jongens ik overdrijf niet helaas 😩.

Echt wat maak ik een hoop mee allemaal, als ik dit alweer zo lees wat ik heb getypt dan denk ik gelukkig is dit niet in een van de eerste weken gebeurd anders was ik zo weer thuis geweest haha. Ik ben bijna weer toe aan vakantie als ik terugkom van deze reis 😜.

Gek hoor toen was het ineens 31 december, de laatste dag van 2018 alweer. Ik was best nog moe van de reis van de vorige dag dus ik heb lekker een beetje bij het zwembad (ja mijn hostel heeft een zwembadje 😀🏖) gehangen en van het heerlijke weer genoten. Want vanaf nu als het goed is heb ik alleen nog maar mooi weer voor de boeg, heerlijk☀️! Hier in Cali is het gewoon overdag 34 graden, dus dat betekend weer zonnebrand smeren voor het leven haha. Nog meer goed nieuws is dat op deze dag mijn eerste pakketje binnen kwam hier in het hostel, de JUISTE creditcard 😍!! En hij doet het hoor, wat fijn eindelijk weer een pasje in mijn bezit. Best wel gek in de middag van de 31e wist ik eigenlijk nog steeds niet wat ik die avond/ nacht zou gaan doen en hoe mijn ouden nieuw er uit zou zien.

Bij aankomst in mijn hostel had ik al wel een Deense meid ontmoet uit mijn kamer waar het mee klikte. Vanuit mijn hostel werd een diner en aansluitend een partybus georganiseerd op de 31e. Ik had mezelf voor beide opgegeven omdat ik toch wel een hoop mensen op de lijst zag staan, dus dat leek me wel gezellig. Verder kwam ik er later achter dat die Deense meid die ik de dag ervoor had ontmoet er ook bij zou zijn dus ik was iig niet helemaal alleen.

Die middag/ avond leerde ik ineens zo veel mensen kennen! Superleuk want dat zag ik even niet aankomen. Nog een Franse meid en een duits stel en 2 nederlandse meiden, allemaal met elkaar heerlijk gegeten. Toen de partybus in, ik kon me er niks bij voorstellen maar het was een soort open oude omgebouwde gele schoolbus 🚌waar de stoelen uit waren gehaald. Daar zaten ongeveer 25 mensen op met muziek en drankjes, en die reed zo 2 uur door de stad echt bijzonder en gezelliig met iedereen! Rond half 2 stopte de bus bij een salsa tent (eerder genoemd club maar dit was toch meer de categorie kroeg haha).

Echt zo bijzonder om dat hier mee te krijgen, er werd letterlijk alleen maar salsa gedanst door iedereen! En zo goed ook, daar kunnen wij in Nederland nog iets van leren 😱. Zelf heb ik natuurlijk ook niet stil gezeten haha💃🏼, zo tof om dan ook te dansen in zon tent, tussen en met de locals. Echt een ervaring, alleen was ik bij lange na niet zo goed natuurlijk. Maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen☺️.  Cali staat overigens bekend om zijn salsa en wordt ook wel de salsa hoofdstad van Colombia genoemd!

Ook heb ik nog een paar salsa lesjes gedaan hier in het hostel in Cali, wat echt leuk om te doen was! Ik dacht dat ik een van de slechtste zou zijn maar dat viel me nog alles mee gelukkig haha. Ik vind het wel echt leuk om salsa te dansen, leuker dan spaans te leren 😅.

De volgende dag heb ik niet zo veel gedaan, zeg maar gerust niets haha. Lekker in het hangmatje gelegen en savonds gegeten in de stad met nieuwe mensen die ik in het hostel had ontmoet: Colombianen een franse meid en een Duitser.

De dagen die daarop volgde waren net zo intensief als 1 januari maar niet heus haha, veel relaxen want ja met 34 graden had ik niet echt zin om iets actiefs te doen 😳. Heerlijk om zo dit nieuwe jaar te beginnen zeg, gewoon bijna een weekje alleen maar van t weer genieten en lekker salsa dansen. Soort van vakantie in een vakantie☀️. Bijna alle dagen dat ik in Cali ben verbleven ben ik savonds uit geweest  met een groepje en iedere keer naar salsa clubs om lekker te dansen! Ik denk dat ik serieus nog nooit zo veel heb gedanst in mijn leven als deze week haha, echt heel leuk! Mocht er iemand nog naar Cali gaan en van salsa dansen houden, ga naar dan zeker naar La Topa ☺️.

De enerlaatste avond dat we met een groepje uitgingen liepen we met zn 5e richting de salsa club vanaf het hostel. Ik, nog een andere Franse met en Colombiaanse gasten. De Franse meid had een klein tasje bij zich en we liepen door een donkere straat, waar 2 zwervers stonden. Zoals eerder al gezegd, opzich gewoon normaal want die zie je best vaak hier. Op het moment dat we de 2 mannen passeerde op straat duwde de ene gast die meid op de grond en de andere pakte haar tas👜. Ze liet niet meteen los (uit reflex) dus er ontstond een kort gevechtje waardoor zij weer viel. Ik liep voor haar dus ik zag het niet gebeuren, maar hoor haar direct schreeuwen in het Spaans. Ik zette het op een rennen, echt een sprint van zeker 200 meter en probeerde me een soort van te verstoppen. Gewoon uit angst omdat ze mij ook natuurlijk iets aan konden doen. Het goede nieuws was dat ik voor het eerst (echt waar) tijdens mijn reis geen tas bij me had en gewoon wat geld in mn zak had gestopt. Ik dacht dat is slimmer dan met een tasje lopen want er wordt hier gewoon veel gejat. Achteraf bleek dat een van die overvallers een mes had, dat had iemand gezien van ons groepje. Nou dat had ik gelukkig niet gezien maar dat was echt even heftig zeg, bizar gewoon😱.

Omdat mijn pinpas waarschijnlijk pas de 8e aan zou komen in Cali, moest ik hier langer blijven dan ik gepland had en eigenlijk een hoogtepunt van Colombia overslaan (vond ik). Jullie gaan het niet geloven maar bij PostNL zijn ze dus mijn pakketje een soort van kwijt. Ze weten in ieder geval niet waar het is.. Misschien nog in Tilburg of misschien al in Colombia, daar betaal je dan 75 euro voor 🙄. Maar goed daar heb ik dus niks aan. Lijkt de Rabobank wel notabene, wat een prutsers. Maargoed omdat ik dus niet weet of mijn pasje ook uiterlijk de 8e aan gaat komen ben ik toch maar naar de plaats gegaan waar ik eigenlijk heen wilde: Salento om vanuit daar de Valle de Corora te zien. Ik geloof namelijk niet dat die pinpas aankomt in Cali... Goede nieuws is dat ik natuurlijk wel mijn nieuwe creditcard heb en daar ook mee kan pinnen. Dus wordt vervolgd 😒.

Toch onverwacht ben ik dus nog naar Valle de Corora geweest, waar ik super blij mee was dat ik dat gedaan heb want het was werkelijk waar super mooi daar! Ik ging met een jeep mee die me bij het startpunt van de hike afzetten. De hike die ik deed was 12 kilomter echte een super mooi rondje door het regenwoud en de vallei. Op het einde kwam ik bij het hoogtepunt uit: alleen maar groen en palmbomen🌴. Echt zooo mooi om te zien!

Ik sliep overigens wel in een creppy hostel in Salento want het was daar een soort van Salentose feestweek dus heel Colombia zat in Salento haha. En er waren dus nog alleen shittie hostels beschikbaar. Maar het was het me helemaal waard want Valle de Corora was prachtig.

Heb trouwens maar weinig fotos gemaakt in Cali aangezien ik niet gaag mijn telefoon of camera er bij pak op straat, dan met de kans dat ze gestolen worden. Dan liever minder fotos 😉.

1. Petra v k:
    8 januari 2019
    spanning en sensatie louis !!! en laat die heupen maar swingen.
    veel plezier nog en hopelijk komt je pakketje snel aan.
  2. Ilse van Ravesteijn:
    8 januari 2019
    Wat leuk dat je het salsa dansen ook ontdekt hebt! Leuk om al je verhalen te lezen. Veel plezier nog en hopelijk komt je pasje ook nog boven water.
  3. Ina:
    8 januari 2019
    Lieve Louise❤️ Blij dat je de credit card hebt. Wat een gedoe nu weer met post nl. En toch fijn dat je naar Valle de Corora bent gegaan erg mooi weer. Maar wat een verhaal weer met die rovers met mes,slim dat je bent gaan rennen👍Maar heel beangstigend, ga maar niet meer lopen pak een taxi ook al rijden die ook als gekken😩 fijn dat je jaarwisseling toch leuk was en gezellig🎉veel plezier schat in Medelin en pas goed op jezelf😘Liefs van Mams💋💋
  4. Kelly:
    8 januari 2019
    Jeetje mina lou... ben blij dat je bent gaan rennen en schrik er ook wel van! Op zulke momenten merk ik wel weer hoe erg ik je mis ♡. Hoop dat het meisje ook wat is bijgekomen van de schrik?

Blij dat je je pas hebt en geniet ervan mop!!
  5. Opa en opa treffers:
    12 januari 2019
    Louse wat maak jij toch wat mee doe voorzichtig en wees op jehoede kijk uit voor die rovers veelliefs van je Opa en je Oma tot ziens