Cusco (deel 2) & Bogota (23-29/12)

29 december 2018 - Bogotá, Colombia

Ik vind het elke dag weer nog steeds zo gek dat het december is (overigens al bijna januari😩). Voor mijn gevoel is het nog steeds ergens oktober omdat ik ten eerste helemaal geen kerst 🎄gevoel heb (wat ik helemaal niet erg vind) en ik loop natuurlijk niet in mn winterjas hier haha😅.

Mijn eerste dagje weer terug in Cusco heb ik lekker rustig aan gedaan, een beetje over de markt gelopen en nog wat dingetjes uitgezocht voor mn reis. Ik was nog erg moe van de reis van gisteren avond (ca. 4 uur). Ik slaap hier in Cusco in een ander hostel dan waar ik hiervoor sliep, nu heb ik voor 4 nachten een 6 bedded dorm (met een gordijntje☺️) waardoor t lijkt of je toch je eigen kamertje hebt wat erg prettig is haha. Ook had ik een tourtje geboekt naar de Sacred Valley voor de volgende dag.

Nou dat tourtje werd m niet helemaal: zeg maar gerust werd m niet... Toen ik wakker werd voelde ik mezelf niet lekker 🤒, verhoging en alles deed pijn. Ik besloot om toch maar niet te gaan en vooral rustig aan te doen vandaag, dit maal verplicht. Baalde wel een beetje want had best wel zin in deze dag omdat ik de excursie gepland had staan én ik had mezelf opgegeven voor een kerstdiner in het hostel (wat me wel gezellig leek) en het was tenslotte kerstavond. Maar goed beide leken me geen goed plan. Ik moest ook een keertje ziek worden natuurlijk tijdens deze reis en dat kan maar beter op een dag gebeuren dat ik niet hoefde te reizen en rustig aan kan doen.

En toen was het kerst 🎄, best gek omdat ik helemaal geen kerst gevoel had eigenlijk...  Dat komt ook zeker omdat ik aan de andere kant van de wereld zit haha. In Peru vieren ze alleen kerstavond en 1e kerstdag, dat vind ik eigenlijk wel prima. Aangezien mijn kerst dit jaar bestaat uit in en rond om mijn hostel hangen omdat ik me nog niet top voelde. Ik moet eerlijk zeggen: dat had ik me echt anders voorgesteld, kerst voor het eerst ver weg. Maar goed aan de andere kant: wat is kerst, ook maar 2 dagen per jaar. Belangrijker is dat ik een hele toffe reis aan t maken ben die veel langer duurt dan 2 dagen en wat maken die paar dagen (toevallig met de kerst) dat ik me niet lekker voel dan uit. Het hoort erbij zullen we maar zeggen. Mijn beste kerst nieuws was nog dat mijn beide betaalpasjes binnen zijn bij mams en ik deze hopelijk rond het nieuwe jaar bezit ☺️.

De 26e vloog ik smiddags al richting Bogota (Colombia) waar ik aan het begin van de avond aankwam. Wat een bizarre stad trouwens 😱 en de grootste waar ik ooit geweest ben, namelijk hou je vast 9 MILJOEN inwoners (Colombia heeft er overigens 50 miljoen in totaal)!! Niet normaal hoor. Ik werd gelukkig opgehaald vanaf de luchthaven en gebracht naar mijn hostel, die transfer had ik expres van te voren geregeld. Omdat je altijd overdonderd wordt door alle 1000 taxi chauffeurs die taxi taxi taxi roepen en je maar geluk moet hebben niet opgelicht te worden. Dat kon ik nu ff niet gebruiken gezien mijn pasjes historie. Eenmaal aangekomen in mn (supermooie!) hostel heb ik nog even gerelaxed en daarna optijd gaan slapen. Gelukkig voelde me ik al een stuk beter dan de voorgaande dagen.

Mijn eerste volle dag in Bogota had ik een graffiti tourtje geboekt, ik had van te voren gelezen dat de graffiti hier erg bekend en super mooi is! Het was overigens al een hele uitdaging om bij het startpunt van de tour te komen met de bus. Want ja in ben hier in Bogota en niet in Waalijk waar maar 5 verschillende buslijnen rijden. Nou ik denk dat je er hier wel 500 hebt 😬. Maar ik ging in een keer goed, daar was ik blij mee. Onderweg in de bus heb ik overigens wel denk ik 50 zwervers gezien (in dat half uurtje in de bus) echt niet normaal, zo een andere wereld weer dan Peru ook. Daar had je natuurlijk ook wel zwervers, maar heb ik er misschien in totaal 20 in 4 weken gezien😳, wel even een contrast met Bogota. De graffiti tour was erg tof om te zien, ook natuurlijk direct weer een andere wijk dan mijn hostel gezien ook wel leuk! Overigens blijft het enorm indruk op mij maken dat ook tijdens de tour ik op werkelijk bijna elke hoek van de straat waar vuilniszakken stonden daar ik mensen in zag zoeken naar eten. Op zo’n moment denk je echt: wat hebben wij het in Nederland toch vreselijk goed.... Savonds heb ik nog gezellig (na dat ik heerlijk sushi had gegeten) met een Nederlandse meid & gast zitten kletsen in mn hostel, was erg gezellig!

Colombia 🇨🇴 staat natuurlijk niet bekend als het veiligste land van Zuid Amerika, eigenlijk helemaal niet zelfs en zeker niet deze enorme stad Bogota. Van te voren had ik goed gelezen dat je echt alles onder je kleding moet dragen, dus telefoon en je geld. Je moet niks in je zakken hebben en je telefoon niet op straat gebruiken want ze stelen hem direct. Ook savonds niet alleen overstraat (na 8 uur), gelukkig zit mijn hostel in een veilige wijk hier in Bogota (dat had ik van te voren uitgezocht, expres) zo kan ik savonds wel terug lopen van mn restaurantje naar mn hostel.

Toch is dat wel even wennen vind ik en best een verschil met Peru, daar gebruikte ik wel mijn telefoon op straat om vaak op de kaart te kijken waar ik precies heen moest. Maar dat moet ik hier dus van te voren uitzoeken en niet tijdens het lopen zelf.

Ik wacht zoals jullie weten nog steeds op mijn bankpas en creditcard die inmiddels zijn opgestuurd naar Cali (mijn 2e plaats in Colombia). Toch vond ik het gek om in mijn app een ander (nieuw) creditcard nummer te zien staan dan welke was opgestuurd.... Dus ik had voor de zekerheid nog even contact met de bank opgenomen. Nou daar kwam ik me toch weer even van een koude kermis thuis 😭.Wat bleek nou, dat creditcard nummer wat ik in mijn app zag staan was weer een nieuwe creditcard die de rabo naar mijn moeder thuis had opgestuurd. En die creditcard die inmiddels al onderweg was naar Colombia was alweer geblokkeerd, dus daar had ik niks aan... Snappen jullie het nog?!

Nou daar was mijn 2e dieptepuntje hoor tijdens deze reis, ik dacht echt even dat ik weer niet goed werd, jongens jongens jongens toch😩.

Hoezo stuurt de rabobank 2x een nieuwe creditcard en is dit bij mijn weten er maar 1?! Nou ja, uiteindelijk is toch die laatste creditcard ook weer opgestuurd naar Cali welke er hopelijk ook volgende week is.... Even eerlijk naar jullie ik ben inmiddels al bijna 500 euro lichter aan belkosten met de bank, kosten op de passen op te sturen (x2) & de koers om geld te wisselen. Wat me echt vreselijk frustreert maar oke, als het goed is beschik ik op zijn vroegst ergens volgende week over in ieder geval een van de 2 pakketjes die onderweg zijn 🙄🙏🏻. Een heel gedoe weer, bah bah. Een ding is zeker, zodra ik weer terug ben in Nederland ga ik lekker weg bij de Rabobank👿en mijn centjes (als er nog wat van over is uberhaupt?!) lekker bij een andere bank stallen. Mocht iemand nog een nieuwe rekening willen openen, ga vooral NIET naar de Rabobank want de service is 3x niks.

Maar he laten we postitief blijven ☺️; ik ben nog steeds in een prachtig land. En misschien moet ik langer in Cali blijven omdat ik op mn pasjes moet wachten dan is dat zo, dan moet ik maar een ander plaatsje overslaan. Niks aan te doen.

Het laatste volle dagje in Bogota ben ik weer met het busje lees: enorme bus op pad geweest. Dit keer naar de wijk La Candelaria, deze wijk staat bekend om zijn mooie straatjes. Is ook veilig en komen veel toeristen op af, dus inclusief ik haha. Onderweg terug in de bus naar mn hostel zat er zowaar een (dakloze?) man soort van over te geven in de bus, echt bizar om te zien. Mensen om hem heen gingen allemaal verplaatsen, inclusief ik ook, niet echt lekker fris natuurlijk.

Vanavond ga ik op tijd naar bedje toe want om 06:30 uur ga ik met mijn eerste reis naar de volgende plaats beginnen namelijk naar Cali!

Vast voor jullie allemaal een fijne jaar wisseling en dat 2019 maar een top jaar mag worden 😘!

1. Kelly:
    29 december 2018
    Oh my gosh!!! Wat een gedoe lou, fijn dat je wel zo positief blijft. En ook heel fijn om te lezen dat je wel veilig bent. Geniet ervan! Hoop dat het allemaal snel binnen is♡
  2. Ina:
    30 december 2018
    Lieve Louise ❤️ Het heeft je niet meegezeten maar als goed is heb je van de week je goede pasjes👍En je bent weer opgeknapt gelukkig nu gaan genieten van de laatste weken het begint te korten. En het is mooi weer waar je naar toe gaat🌞 geniet ervan schat en let goed op je spullen😘 Hou van je lieve kanjer en ben heel trots op je❤️ Tot gauw weer😘
  3. Dik en Anja:
    30 december 2018
    Wat een gedoe zeg met die Rabobank bah bah.
    Ik zou wel om onkostenvergoeding gaan vragen daar.
    Nu proberen weer te genieten van de laatste maanden.
    Jij ook een goede jaarwisseling. En vooral een gezond en gelukkig 2019!
    Liefs uit Dussen
  4. Opa en opa treffers:
    30 december 2018
    Ja Louse je hebt heel wat mee gemaakt let goed op je spullen de laatste 2 maaden en ga nu van genieten als je passen binnen z
  5. Anita:
    30 december 2018
    Tjonge zeg wat n gedoe met je pasjes....maar ik denk dat je dat op je reisverzekering kan verhalen...
    Jij ook een fijne jaarwisseling...en hoop je gauw weer te zien dat we met zn 4tjes weer lekker met elkaar eten..
    Liefs nietje😘
  6. Jolanda:
    3 januari 2019
    Hey wijfie...

Leuk om je verhalen te lezen. Wat een enorme belevenissen. Je kom je foto boek ook maar een keer laten zien. Daar zijn we ook benieuwd naar. Geniet nog ( maar dat doe je wel) van je enorme ervaring. Goed uitkijken en tot je volgende verhaal. En natuurlijk ook de beste wensen voor jou.