Franz Jozef Glacier & Wanaka (14-20/11)

22 november 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na een busreis van ca. 8 uurtjes ben ik via de Pancake rocks aangekomen in Franz Jozef 🏔.  Dit is een klein dorpje wat speciaal voor de Franz Jozef Glacier gebouwd is, om het toerisme dus. De stop bij de Pancake rocks was ook echt tof, zie de foto’s!

Ik slaap in het hostel genaamd Rainforest Retreat, echt een mooi opgezet complex met een leuk en betaalbaar restaurantje. Ik heb met nog wat andere meiden uit mijn kamer hier savonds een heerlijke burger gegeten, eindelijk voor het eerst dat ik hier in Nieuw Zeeland ben zelf een keertje niet gekookt. Ook was het super mooi weer toen we aankwamen, het zonnetje scheen heerlijk daar hebben we nog lekker van genoten ☀️. Deze plaats doen mij echt aan de wintersport denken, precies hetzelfde weer en prachtige bergen om je heen.

Tijdens mijn 2e dagje hier had ik een guided valley hike geboekt en dan aan de voet van de Franz Jozef Glacier. Echt super mooi was het daar! Je kan alleen echt op de Glacier komen (dus op het ijs) met een helikopter 🚁 nog (kosten: 270 EUR...) maar ik heb ervoor gekozen om gewoon aan de voet te wandelen en hem vanaf de grond te bekijken, dat was ook echt prachtig! Vandaag had ik echt het idee dat ik nu pas het echte en bijzondere Nieuw Zeeland heb gezien, echt prachtig die Glacier zeg! Ook vanavond heb ik mezelf getrakteerd op niet zelf koken maar een lekkere pizza hier in het restaurantje met de meiden uit mijn kamer, was gezellig! Zon pizza kan ik dan zo erg weer waarderen na ongeveer 2 weken zelf weer gekookt te hebben 😋.

De volgende dag was het alweer tijd om door te gaan naar mijn volgende bestemming namelijk Wanaka! Onderweg maakte we nog een stop bij de Blue Pools, echt een super mooie plek met lichtblauw en helder water💦, alleen regende het helaas. Ik had veel positieve verhalen over Wanaka gehoord, dus ik was benieuwd of dat klopte. Meteen bij aankomst werd dit inderdaad bevestigd, want het is er werkelijk prachtig. Een klein dorpje gelegen aan het Lake Wanaka, daarachter de bergen wat voor een prachtig plaatje zorgt 🌄. Hier verblijf ik in totaal 4 nachtjes.

Nieuw Zeeland staat bekend om zijn mooie natuur en prachtige hikes die je er kunt maken. Nu had ik al wat gewandeld hier maar nog niet echt in de bergen een hike, dat wilde ik wel graag dus besloot ik om dat ook maar eens te gaan doen.  Je hebt hier heel veel verschillende hikes die je kunt doen, van 1 uur tot 10 uur en van makkelijk tot enorm zwaar. Mijn keuze was op de Rocky Mountain & Diamond Lake (meer ligt aan de voet van de berg) gevallen, wat een gemiddelde hike is en 3,5 uur duurde ongeveer. Daar ging ik dan sochtends werd ik afgezet bij de voet van de berg en toen kon ik beginnen.

Ik was een van de eerste die op de berg was en toen ik op de helft ongeveer was liep ik gewoon letterlijk in de wolken☁️... Echt super bijzonder! Het was dus nog een beetje bewolkt maar toen ik eenmaal boven was kwam het zonnetje langzaam door gelukkig. En wat was het uitzicht prachtig en de moeite waard. Ik was echt trots op mezelf dat ik dit alleen had gedaan💪🏻. Echt tof om te doen zon berg bewandelen, ik dacht dat ga ik zeker vaker nog doen!

Ik vond altijd het woord hiken een beetje overdreven wel, maar daar ben ik van terug gekomen. Nu kan ik er ook over mee praten en weet ik dat er wel degelijk een verschil zit wandelen (dus over vlak terrein) of hiken (stijl de berg op & af)... Al is wandelen ook heerlijk om te doen, ik doe niets anders hier bijna haha. Een ding is zeker, ik kom fitter thuis dan dat ik weg ging haha.

In Wanaka heb je ook een bekend boompje in het meer staan, die noemen ze ook the famous Wanaka Tree. Die heb ik natuurlijk ook eventjes bezocht, want ja als je er toch bent😉. Stelde niks voor haha, maar toch leuk om even gezien te hebben.

Mijn eerste 2 nachten had ik een vreselijke snurker op mijn dormkamer liggen 😩, gelukkig voor het eerst in 7 weken. Maar wat heb vooral de eerste nacht hier slecht door geslapen zeg, ik werd er gewoon gek van. Maar goed hij was na 2 nachten vertrokken dus dat was toppie.

En toen was daar mijn vriendin Aubrey weer (die ik eerder in NZ had ontmoet) echt zo bijzonder we zaten gewoon beide in hetzelfde hostel haha. Die avond & de avond daarna 😬 gingen we wat drinken samen. Ik blijf het zeggen maar het is zo mooi om mee te maken dat elk moment van de dag eigenlijk zomaar kan veranderen in positieve zin, want ik had in de ochtend nooit gedacht dat ik daar Aubrey weer zou zien en dat weer zulke leuke avondjes zouden hebben samen. Als je alleen reist dan waardeer je dat echt heel erg merk ik. Ook omdat ik een paar dagen alleen ben geweest van te voren. Die afwisseling is echt relaxed vind ik; niks moet alles mag.

De laatste dagen in Wanaka waren erg slecht qua weer, maar goed daar was niks aan te doen. Dus verder heb ik een beetje rustig aan gedaan en nog een wasje gedaan; moet op zn tijd ook gebeuren 😊.

1. Petra v k:
    22 november 2018
    Klinkt super Louise , je kookt meer dan thuis 😂😂 super leuke avonturen , lekker genieten !!!!
  2. Ome hentie:
    22 november 2018
    Enjoy daar en dat wandelen komt goed uit, we schrijven ja alvast in voor de 80 van altena die begin april plaatsvindt! Daar wel goed blijven oefenen de komende tijd ;-)

xx
  3. Ina:
    22 november 2018
    He schat wat een prachtig verhaal en erg mooie foto’s. Je ziet heel veel prachtige dingen😘super reis twee mnd al om😉fijn voor ons. En volgende week richting Peru kijken wat dat weer voor je brengt. Fijne dagen nog in Nieuw Zeeland. En tot gauw schat liefs van Mams❤️❤️
  4. Pauline:
    22 november 2018
    Wat weer een mooi verhaal, we genieten mee op afstand.
    En wat ben jij aan het genieten van al dat mooi”s, geniet er van hoor.....tot horens weer
    Lieve gr Ries en Pauline
  5. Roelof:
    22 november 2018
    Heel tof om te lezen allemaal en gaaf dat je die hike helemaal in je eentje hebt gedaan 👍. Foto’s zijn wederom om jaloers op te worden dus ga zo door zou ik zeggen haha!
  6. Roosje:
    23 november 2018
    Je kookt daar idd meer dan thuis hahaha. Echt mooie natoer daar. 😍
  7. Opa en opa treffers:
    23 november 2018
    Ha Louise wat een mooie foto' s en wat een belevenis dat jij dat allemaal mee maakt ik vind het knap en dat eigenlijk alleen al bijna twee maanden Veel liefs van je Opa en Oma.
  8. Kelly:
    23 november 2018
    Je mag zeker trots zijn op jezelf, ik ben het onwijs!!! Misje! ♡♡♡
  9. Anita:
    28 november 2018
    hoi Louise, ik heb deze mail van je moeder gekregen, je heb me nog niet toegevoegd...
    maar meske wat een belevenis zeg, toppie van je hoor, en lekker genieten...schitterende fotos zeg...

liefs nietje